Het fluitende geluid uit uw het hoortoestel noemen we ook wel feedback. Het is afkomstig vanuit het zogeheten feedbacksysteem. Tegenwoordig beschikken de meeste hoortoestellen over zo’n systeem. Het ontstaat doordat een geluid dat het oor binnenkomt, het oor direct weer verlaat. Het geluid springt dan terug in de microfoon van het hoortoestel en maakt steeds opnieuw een rondje. Zo wordt het telkens versterkt en ontstaat er een fluitend of piepend geluid. Dit kunt u vergelijken met een microfoon en een luidspreker die te dicht bij elkaar staan, ook dan ontstaat feedback. Feedback is heel normaal. Het is echter niet de bedoeling dat het langdurig aanhoudt en u hier last van ondervindt. Afhankelijk van de oorzaak kunnen wij, of u zelf, het oplossen. Vaak heeft het te maken met het soort feedbacksysteem. Daarin onderscheiden we een adaptief en statisch feedbacksysteem.
Het adaptieve feedbacksysteem controleert continu op eventuele fluittonen en haalt deze vanzelf weg. Soms hoort u het gepiep niet eens, omdat uw hoortoestel het sneller heeft weggehaald. Het systeem is dus heel nauwkeurig. Dat zorgt er echter in sommige gevallen voor dat het ook reageert op zuivere tonen van buitenaf, zoals de piep van een magnetron.
Een andere optie is het statische feedbacksysteem. Voor dit systeem heeft u de hulp van een audicien nodig. Hierbij neemt de specialist een feedbacktest af. Met behulp van speciale aanpassoftware wordt bepaald waar eventueel lekkage optreedt. De software kan daarna zo aangepast worden dat het hoortoestel niet meer fluit. Een statisch feedbacksysteem is in staat om eventuele geluidslekkage op te sporen en te onderdrukken. In tegenstelling tot het adaptieve systeem kan dit echter niet reageren op incidenteel piepen van het hoortoestel.
Een fluitend geluid in uw hoortoestel kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een niet goedzittend oorstukje of dome, overtollig oorsmeer, verkeerd volume, verstopte geluidsslangen of problemen met de microfoon. In de meeste gevallen is de piep snel en makkelijk op te lossen.
Overtollig oorsmeer of een opeenhoping van oorsmeer (cerumenprop) in de gehoorgang is de meest voorkomende oorzaak van een piepend hoortoestel. Vermoedt u dat dit bij u het geval is? In dit artikel vertellen we u graag hoe u het beste oorsmeer kunt verwijderen.
Soms kan het voorkomen dat het oorstuk van uw hoortoestel niet helemaal goed in het oor past. Geluiden die dan binnenkomen, springen terug in de microfoon van het hoortoestel. Het resultaat: een fluitend geluid. Is dit de oorzaak? Dan kunt u het beste kiezen voor een oorstukje of dome met een betere pasvorm. Wij helpen u graag bij het afstellen van uw hoortoestel.
De volume van uw hoortoestel is belangrijk om een fluitend geluid te voorkomen. Zet u uw volume extreem hoog, dan kan het geluid terugdringen door de microfoon van het hoortoestel. Dat resulteert in een piep. Zorg er dus voor dat u het volume van uw hoorapparaat beperkt.
Het slangetje van uw hoortoestel kan verstopt raken. Geluiden kunnen dan niet goed doorgestuurd worden, waardoor er een fluit ontstaat. Reinig de siliconen geluidsslang grondig of vervang het slangetje van uw hoortoestel voor een nieuwe.
Wilt u een fluitend geluid voorkomen? Controleer of de microfoon van uw hoortoestel is losgeraakt en of deze nog goed op z’n plek zit. Neem contact op met uw audicien als u iets ongewoons opmerkt.
Het fluitende geluid uit uw hoortoestel kan dus verschillende oorzaken hebben. Om de fluit op te lossen of om deze te voorkomen raden we het volgende aan: