Verwachtingen hoortoestel

Wat is realistisch om van een hoortoestel te verwachten? Bij Beter horen maken we het niet mooier dan het is. Hoeveel verbetering een hoortoestel ook oplevert, het wordt nooit meer zoals met een gezond gehoor. Wat we wél beloven: onze audiciens rusten niet voor er een oplossing is waarmee iemand écht geholpen is.

 

Afgestemd op persoonlijke wensen

Een hoortoestel is iets persoonlijks en wordt speciaal op maat gemaakt. De audicien zal dus bij het inregelen altijd vragen naar persoonlijke ervaringen en wensen. Daar zeggen we eerlijk bij: de oplossing voor een hoorprobleem is zelden in één keer perfect. Het is altijd even zoeken naar de juiste instellingen. Dát is het eerlijke verhaal van Beter Horen.
 

Tijd om te wennen

Een hoortoestel voelt eerst wat onwennig, omdat het inregelen soms gepaard gaat met gepiep en gekraak. Niet prettig, maar daar kunnen we wat aan doen. In het begin klinkt alles ook een beetje onnatuurlijk. Dat komt doordat de hersenen opnieuw moeten wennen aan alle geluidsprikkels. Toch zullen geluiden geleidelijk weer normaal klinken.
 

Ervaring met het nieuwe toestel

Wilt u iemand met gehoorverlies helpen? Adviseer dan om het hoortoestel meteen de hele dag te dragen. Veel mensen zijn geneigd om bepaalde situaties te mijden of in gesprekken afzijdig te blijven. Maar dat is nou juist niet de bedoeling. Het gaat er om in verschillende luistersituaties zoveel mogelijk ervaring op te doen. Dat geeft vertrouwen en zo gaat het wennen veel sneller. En klinkt het toch nog niet naar wens? Onze audiciens staan altijd klaar om het op te lossen.
 

De beste akoestiek opzoeken

In publieke ruimtes laat de akoestiek soms te wensen over. Bent u in gezelschap van iemand die niet goed hoort? Probeer dan samen de plek met de beste akoestiek op te zoeken. Vaak is dat vooraan of in het midden. Verder hebben veel openbare gebouwen voorzieningen voor slechthorenden, zoals een ringleiding.


Tussendoor tijdig bijstellen

Hoe geluid écht klinkt, is pas merkbaar in de dagelijkse praktijk. Misschien werkt het hoortoestel niet goed op een lawaaiig feestje of bij een concert. Maar daar kan de audicien altijd wat aan doen. Bijvoorbeeld door bepaalde tonen weg te filteren en andere juist meer nadruk te geven. Als u het idee heeft dat uw partner, ouder, vriend of kennis ongemak ondervindt, kom dan vooral samen even langs in de winkel.
 

Advies over vergoeding van kosten

Beter Horen werkt volgens het hoorprotocol van de zorgverzekeraars. Dat is niet alleen een extra waarborg voor constante kwaliteit, maar betekent ook dat een deel van de kosten wordt vergoed. Hoeveel precies? Dat hangt af van de verzekering. Direct vergoeding berekenen? De audicien kan er natuurlijk ook alles over vertellen.


Proefperiode

Een proefperiode is een goede manier om te ervaren hoe een hoortoestel klinkt. Iets voor iemand die u kent met gehoorverlies? Kom samen naar de winkel voor advies!

Nelleke, theaterregisseur (58), vertelt haar verhaal

"Tegen de veertig was ik, toen de oorarts mij hoortoestellen adviseerde. Ik dacht: die vleeskleurige lellen? Dat ga ik niet doen. Dan ben je ‘oud’. Tien jaar later kreeg ik mijn eerste hoortoestel. Opeens hoor je weer van alles. Dat had ik eerder moeten weten..."
Kom langs voor advies