23 juni 2016
Rubriek Martin de Jong

Goed onderhoud verlengt de levensduur van uw hoortoestellen

Wanneer u uw hoortoestellen zo’n 15 uur per dag draagt, betekent dit dat u ze per jaar ongeveer 5.500 uur in hebt. Na vijf jaar hebben de hoortoestellen meer dan 27.000 uur gewerkt! In weer en wind, in de zon en in de regen. Goed onderhoud is dan ook zéér belangrijk voor de levensduur van uw hoortoestellen zodat u optimaal kunt blijven verstaan. 

23 juni 2016
Rubriek Martin de Jong
Lees meer
Terug

Hoorhulpmiddelen worden steeds populairder

 Blog van Beter Horen audicien Martin de Jong
23 juni 2016
Rubriek Martin de Jong

Hoorhulpmiddelen worden steeds populairder

We merken bij ons in de winkel dat we naast hoortoestellen steeds meer hoorhulpmiddelen aanpassen. Denk aan een apparaat waarmee je de televisie beter kunt verstaan of een hulpje om de deurbel beter te horen.

Veel mensen willen liever geen extra hulpmiddelen aanschaffen. Of eigenlijk zien ze vooral op tegen het bedienen en gebruiken ervan. Ze vragen me waarom het hoortoestel alleen niet voldoende is. Ik leg dan uit dat de akoestiek en het ruimtelijk horen medebepalend zijn voor het goed kunnen verstaan van een gesprekspartner of de tv of telefoon. En dat een hoortoestel in combinatie met zo’n hoorhulpmiddel een wereld van verschil kan maken.
 

Eindelijk weer echt genieten van muziek


"Het is inderdaad echt zo", dat is wat ik regelmatig hoor van mensen die kiezen voor draadloze hulpmiddelen. Deze verhalen wil ik u niet onthouden. Zo was er een mevrouw die altijd veel van klassieke muziek had gehouden. Maar sinds ze slechter was gaan horen kon ze niet meer zo van concerten op televisie genieten als voorheen. Zij koos een oplossing waarbij het geluid van de tv draadloos naar haar hoortoestellen​ wordt gestuurd. Zo hoort zij nu het geluid van de tv direct in haar oren, in vol stereo.

Ze vertelde me dat haar hoortoestellen hiermee veel meer waarde hebben gekregen. Ze kan nu namelijk weer genieten van mooie klassieke muziek. Al die jaren had ze de muziek moeten missen en ze dacht de muziek nooit meer te kunnen horen en te beleven zoals vroeger. Extra fijn is, is dat de draadloze tv zender door haar zorgverzekering is betaald. 


Van taxichauffeur naar weer gewoon opa


Een ander voorbeeld is dat van een meneer die iedere morgen zijn kleinkinderen naar school brengt. Hij haalt ze op bij zijn zoon en rijdt daarna naar de school. Hij vertelde me het volgende verhaal. “Voorheen was ik taxichauffeur. De kinderen doken in de auto en sprongen er bij school uit. Ze kletsten wat af op de achterbank. Door het motorgeluid kon ik ze absoluut niet verstaan ook omdat ik moest letten op het verkeer. Ik heb nu op de achterbank een draadloze microfoon.
 

Draadloze telefoonclip voorkomt gênante situaties


En wat te denken van de meneer die bij ons langs kwam met het volgende probleem. Voor zijn werk moet hij veel telefoneren, vaak in een drukke omgeving. Veel van die gesprekken gaan over medewerkers en persoonlijke situaties. Voorheen moest hij vaak vragen of mensen konden herhalen wat ze gezegd hadden. Dat vond hij in sommige situaties onplezierig. Vooral als hij de naam van zijn gesprekspartner niet goed had verstaan.
 
Ik adviseerde hem om een draadloze telefoonclip te dragen. Hiermee hoort hij nu in beide oren het telefoongesprek direct in zijn hoortoestellen, zonder bijgeluiden. Hij vertelde me dat hij sindsdien weer veel zekerder de gesprekken ingaat en zo het gesprek positief kan houden. 


Een lezing volgen met een draadloze microfoon


Naast de mevrouw die zo van klassieke muziek houdt, kwam er een dame bij me die vaak lezingen over kunstgeschiedenis bezocht. Zij ging altijd helemaal vooraan zitten, maar zelfs dan kon ze vaak niet alles goed verstaan. 
 
Bij PowerPointpresentaties was het voor haar zeer moeilijk om de spreker aan te kijken (spraakafzien) en gelijk de beelden te zien. Ik adviseerde haar daarom om een draadloze microfoon mee te nemen. En eens te testen of dat voor haar werkte. Ze zag er zeer tegenop om dat te doen, vooral om aan de spreker te vragen om de microfoon op te spelden. Ook was ze bang voor de reacties van andere aanwezigen. Maar ze heeft het wel gedaan, ze is over die hobbel heengestapt.  

En wat bleek, zij kon alles letterlijk verstaan, geweldig! En dat was niet alles. Want na afloop kwamen de andere cursisten naar haar toe. Ze vroegen haar wat die microfoon toch deed en waar ze die konden kopen. Zij vertelde mij dat wij het wel druk zouden krijgen als al die mensen naar Beter Horen zouden komen..


Meer weten over hoorhulpmiddelen?


Wilt u weten of een hoorhulpmiddel voor u geschikt is? Kom dan gerust eens langs bij mij of één van mijn collega’s. U bent van harte welkom. Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden van hoorhulpmiddelen.
 
23 juni 2016